| Fontys Hogescholen draagt een duidelijke missie uit
                die in zes woorden is uit te drukken: “Idealisme in Learning
                Communities, een Kwaliteitsstrategie”. Het centrale thema van
                deze missie is op dit moment kwaliteitsverbetering, waarbij Fontys
                streeft naar een kwaliteitsniveau dat past bij een instelling voor hoger
                onderwijs in een Europese context.                [bron: Idealisme in learning communities,
                  een kwaliteitsstrategie | dec '07]
                
                Deze woorden uit het bekende ‘Fontysschriftje’
                zijn primair bedoeld om een onderwijsvisie of -beleid invulling te geven. Zeker
                zo krachtig zijn ze echter bij het formuleren van een strategie voor een huisvestingsbeleid
                (in groter perspectief) of voor een masterplan (voor een deellocatie) zoals dat in dit
                document aan de orde is. Bij ieder masterplan is een zeker idealisme nodig. Een masterplan
                beschrijft immers per definitie een ideale situatie, een leidraad waarop gekoersd kan worden of
                waar altijd naar teruggegrepen kan worden. Deze ideale situatie zal op verschillende manieren
                bereikt moeten kunnen worden, zal zich moeten kunnen aanpassen aan gedragingen van de
                tijd, maar zal altijd in concept datzelfde einddoel blijven verbeelden.
 
 Dit document beoogt voor
                Fontys zo’n leidraad te zijn voor de hoofdlocatie Rachelsmolen Eindhoven, waar een doorstart
                plaatsvindt voor de komende tien, vijftien of twintig jaar. In de visie wordt iedere Learning
                Community (nu beschouwd als ruimtelijke entiteit) gezien als een bouwsteen van de ideale
                situatie. Deze bouwstenen zullen hun plaats krijgen op de locatie en zullen door de gefaseerde
                aanpak hiervan ook nieuwe randvoorwaarden scheppen die het einddoel, het masterplan
                zullen beïnvloeden. Het doel van de oefening is niet alleen geweest om een model te
                schetsen waarin de bouwstenen simpelweg geplaatst kunnen worden, maar veel meer
                om een houding en een strategie te ontwikkelen waarin iedere plaatsing een stuwende
                kracht voorwaarts richting het einddoel betekent. Aan de hand van studies naar
                bestaande campusmodellen, het definiëren van een successtrategie voor déze
                campus en het bepalen van (minimale) kwaliteitsdragers hopen wij Fontys
                aanleiding te hebben gegeven de onderwijsmissie verder ruimtelijk te
                kunnen uitdragen naar zichzelf, naar de studenten en naar de stad.
 
 Inleiding stedenbouwkundige visie
 Masterplan Fontys Hogescholen Eindhoven
 Odeon architecten, januari 2009
 
 
 
 
 |